Cum functioneaza un variator de scuter

Kymco MXU 50 Reverse

Ce este un variator?

Un variator este o cutie de viteze automata cu raport continuu. Inloc ca schimbarea vitezelor sa se faca in trepte, ca la o masina normala, schimbare vitezelor se face continuu (de la cea mai mica pana la cea mai mare) si automat (fara schimbator de viteze).

Un variator de scuter in actiune:

Datorita felului in care este construit, variatorul se comporta ca si cum ar avea doua trepte de viteza, iar trecerea dintr-una in alta se face lin, si incepe la o anumita turatie a motorului.

 

Parti componente variator

Un variator este format din doua fulii pe care este asezata o curea de transmisie. Ambele fulii sunt formate din doua jumatati conice care se pot apropia sau departa una de alta.

Fulia de la motor are jumatatea dinspre motor mobila (se poate invarti liber pe ax). In spatele jumatati de fulie mobila (in interiorul conului) se afla un set de 6 role de o anumita greutate.

Cealalta jumatate a fuliei de la motor este fixata pe axul motorului si ea este cea care trage de curea.

Fulia de la ambreiaj (din spate) este formata si ea din doua jumatati conice. Jumatatea dinspre exterior este mobila (se poate apropia sau indeparta de cealalta jumatate) si are in spate un arc mare care comprima cele doua jumatati impreuna.

Fulia din spate impreuna cu sabotii sunt fixati impreuna si se invart liber pe ax si in interiorul clopotului de la ambreiaj, care este fixat de ax.

 

Cum functioneaza un variator?

Raportul variabil si continuu de transmisie se realizeaza cu cele doua fulii pe care sta cureaua. Fiecare fulie este formata din doua jumatati conice care se pot apropia sau indeparta una de alta. Cand cele doua jumatati sunt departate, cureaua are suficient loc sa coboare pana pe ax; cand jumatatile se apropie, cureaua este fortata sa stea tot mai sus pe peretii conici ai fuliei. Cand jumatatile se ating, cureaua sta pe exteriorul fuliei (pentru ca doar acolo este suficient loc ca sa incapa cureaua).

Datorita faptului ca fuliile isi schimba pozitia continuu, si raportul de transmisie se schimba continuu (fara trepte de viteza).

Schimbarea automata a vitezelor se face cu ajutorul rolelor, a curelei si a arcului mare de la fulia din spate. Initial, cand motorul este oprit, arcul mare comprima cele doua jumatati de fulie din spate una in alta, iar cureaua este impinsa inspre exteriorul fuliei. Datorita faptului ca o curea are o anumita lungime, pe fulia din fata cureaua isi va face loc pana pe ax, indepartand cele doua jumatati de fulie. Cu alte cuvinte variatorul sta automat in treapta cea mai mica cand motorul este oprit.

Cand motorul este pornit fulia din fata se invarte odata cu motorul antrenand si cureaua, fulia din spate si sabotii ambreiajului. Datorita faptului ca variatorul este in treapta intai, inseamna ca fulia din spate se invarte mult mai incet decat cea din fata. In acest fel sabotii raman la locul lor si nu se cupleaza la clopotul ambreiajului. Scuterul ramane pe loc. In mod automat, la relanti, ambreiajul este decuplat.

Pe masura ce acceleram motorul, sabotii ambreiajului se invart tot mai tare si sunt impinsi de forta centrifuga inspre exterior unde se freaca de clopotul ambreiajului. Scuterul incepe sa se puna in miscare. Cand turatia este redusa din nou, sabotii sunt trasi la locul lor de 3 arcuri mici. Ambreiajul cupleaza si decupleaza automat in functie de turatia motorului.

Daca dupa ce ambreiajul a cuplat, ambalam si mai tare motorul, la o anumita turatie variatorul va incepe sa schimbe treapta de viteza. Rolele din spatele fuliei din fata sunt aruncate inspre exterior de forta centrifuga. Datorita locasurilor sub forma de pana in care sunt asezate, ele imping jumatea mobila a fuliei inspre jumatatea fixa fortand cureaua sa urce inspre exteriorul fuliei. Pe masura ce cureaua urca pe fulia din fata, ea trebuie sa coboare pe fulia din spate, indepartand cele doua jumatati de fulie si comprimand arcul mare. In acest moment, in care in fata cureaua sta pe exteriorul fuliei si in spate sta aproape de ax, avem treapta a doua de viteza.

 

Cum se regleaza un variator?

Variatorul se poate regla astfel incat scuterul fie sa aiba putere mai mare in treapta intai (si sa urce mai bine dealurile), fie sa aiba putere mai mare in treapta a doua (si atunci creste viteza maxima). Ambele nu se poate, asta trebuie inteles, pentru ca avem o cutie de viteza si  un ambreiaj automate care functioneaza doar in functie de turatia motorului, indiferent de cat de abrupt este drumul.

Din fericire asta nu ne incurca. La campie se regleaza pentru viteza, dealurile, podurile fiind rare. La deal se regleaza pentru putere in treapta intai. Scuterul va urca mai usor dealurile. La coborare chiar daca scuterul nu are putere in treapta a doua, el va prinde viteza pentru ca merge la vale. Locurile drepte sunt rare in zonele de deal.

Pentru a face reglajul se inlocuiesc cateva piese.

Rolele au rolul de a stabili la ce turatie variatorul trece in treapta a doua. Rolele mai grele decat cele standard vor face ca variatorul sa treaca in treapta a doua la o turatie mai mica. Role mai usoare vor face ca variatorul sa treaca in treapta a doua la o turatie mai mare.

Rolele au si un rol secundar, anume, ele imping fulia mobila inspre cea fixa. Rolele mai grele vor impinge fulia tare si atunci cureaua nu va aluneca pe fulie. Rolele mai usoare nu vor impinge suficient de tare si cureaua o sa alunece.

In concluzie, putem pune doar role mai grele decat cele standard.

Arcul mare de la fulia din spate are rolul de a se opune rolelor. Un arc tare va tine variatorul in treapta intai pana la o turatie mai mare. Un arc moale va lasa variatorul sa schimbe in treapta a doua la o turatie mai mica.

Echilibrul de forte intre role si arc va stabili la ce turatie variatorul va schimba treapta de viteza.

Arcul mare are rolul si de a strange cureaua in fulia din spate. Daca ajunge sa fie prea slab cureaua va aluneaca in fulie.

Arcurile mici de la saboti au rolul de a stabili la ce turatie ambreiajul cupleaza (scuterul porneste de pe loc). Arcuri moi vor face ambreiajul sa cupleze la o turatie mica. Arcuri tari vor face ca ambreiajul sa cupleze la o turatie mai mare.

Arcurile de la saboti au si un rol secundar. De ele depinde cat de bun este contactul intre saboti si clopotul ambreiajului. Arcurile moi vor permite un contact mai bun decat cele tari. Cele tari au tot timpul tendinta de a trage sabotii inapoi si atunci ambreiajul va aluneca.

Pinionul de la motor. Un pinion mai mic decat cel standard inseamna ca scuterul va urca mai usor dealurile. Un pinion mai mare inseamna ca va avea viteza mai mare.

Pinionul de la roata. Functioneaza invers fata de cel de la motor. Un pinion mai mare va face ca scuterul sa urce mai usor dealurile, in timp ce unul mai mic ii va creste viteza maxima.

Tinand cont ca rolele, arcul mare si arcurile mici de la ambreiaj au roluri duble nu putem face reglajele oricum.

 

Cum se regleaza pentru demaraj (testat)?

Schimbati pe rand si in ordinea asta urmatoarele piese, pana ajungeti la efectul dorit: arcurile de la sabotii ambreiajului, pinionul de la motor, pinionul de la roata.

Un demaraj bun se obtine daca arcurile de la sabotii ambreiajului sunt moi. In felul acesta ambreiajul va aluneca foarte putin chiar si la turatii mici si scuterul va pleca de pe loc repede. De obicei daca ati schimbat ambreiajul, arcurile noi vor fi mai tari decat cele vechi si scuterul isi va pierde din demaraj. Fie puneti inapoi ambreiajul vechi (sabotii se uzeaza foarte greu), fie luati de la el arcurile vechi si le montati la ambreiajul nou.

Totusi daca arcurile sunt mult prea moi, cand accelerati sa porniti de pe loc, ambreiajul va cupla prea repede si s-ar putea sa moara motorul.

Arcuri tari la saboti nu sunt o idee buna chiar daca nu doriti un demaraj bun. Din ce am observat, ele impiedica un contact bun intre saboti si clopot si ambreiajul va aluneca chiar si la turatii mai mari.

Daca ambreiajul este in regula, mai puteti monta un pinion la motor mai mic cu unu sau doi dinti decat cel standard. Asta va creste demarajul dar in acelasi timp va micsoreaza viteza maxima. Pentru a simti schimbarea recomand un pinion cu doi dinti mai putini.

Pentru un demaraj si mai mare puteti inlocui si pinionul de la roata cu unul mai mare. Nu am testat dar ar trebui ca sa fie cu 3-4 dinti mai mare decat cel standard. In functie de configuratia scuterului, atv-ului, un pinion mai mare s-ar putea sa va micsoreze garda la sol. Asa ca incepeti cu pinionul de la motor.

Nu uitati sa intindeti lantul daca schimbati pinioanele. S-ar putea sa trebuiasca si sa scoateti cateva zale din lant. Lantul are o za cu siguranta si daca dati jos siguranta puteti scurta lantul.

Eu am testat cu un pinion de la motor cu doi dinti mai putini si cu arcuri moi la saboti si am un demaraj bun.

Daca sunteti la campie puteti incerca si cu role mai grele, s-ar putea sa mearga. Eu nu am testat asta.

 

Cum se regleaza pentru viteza (netestat)?

Daca sunteti la campie puteti dori o viteza maxima mai mare. In schimb scuterul va urca mai greu dealurile si va avea un demaraj mai lent. Nerecomandat daca sunteti intr-o zona deluroasa.

Pentru viteza maxima mai mare puteti schimba rolele cu unele mai grele, pinionul de la motor cu unul mai mare sau pinionul de la roata cu unul mai mic.

Rolele mai grele vor impinge cureaua mai sus pe fulia din fata si o vor trage mai inspre ax pe fulia din spate. Cu alte cuvinte raportul de viteza va fi mai mare.

Daca schimbati pinioanele nu uitati sa intindeti lantul.

 

Cum se regleaza pentru dealuri (testat)?

Cu reglajele standard, la urcarea unui deal, motorul nu ajunge sa se tureze suficient astfel incat sa ajunga la o turatie la care puterea motorului este mai mare.

Puteti schimba pinionul de la motor cu unul mai mic, cel de la roata cu unul mai mare si arcul mare de la fulia din spate cu unul mai tare.

Nu schimbati rolele cu unele mai usoare. Fiind usoare ele nu strang suficient de tare cureaua si cureaua va aluneca pe fulie.

Din ce am testat, eu am schimbat pinionul de la  motor cu unul mai mic cu doi dinti si arcul mare de la fulia din spate cu unul mai tare care este marcat cu 1500 rpm. Arcul standard este marcat cu 1000mrpm. Am testat si cu un arc si mai tare, 2000 rpm, dar cu arcul asta viteza la urcare ramane aproape la fel desi motorul merge mai turat. Cel de 2000 rpm este recomandat doar daca aveti dealuri foarte abrupte sau carati bagaje multe. O sa va limiteze viteza sever.

Cu cele doua modificari atv-ul urca decent dealurile. La coborare prinde viteza singur.

 

Cel mai usor de schimbat este pinionul de la motor. Aveti de desfacut doar doua suruburi. Click aici pentru a vedea cum se schimba.

56 de comentarii la „Cum functioneaza un variator de scuter”

  1. Buna ziua am un buggy de 250cc si am observat ca la plecarea de pe loc masina nu pleaca frumos la turatie mica , adica trepideaza , daca accelerez mai putermic pleaca fara trepidatii.Rugamintea mea este sa imi spuneti ce trebuie sa fac sa schimb arcurile de la variator si ce culoare sa cumpar.(galben, rosu, alb) Eu in folosesc mai mult pe dealuri imi trebuie forta nu viteza. Multumesc

  2. salut!
    am citit descrierile tale,sunt super,eu am un scuter kymco k12 de 50 cc si cand actionez frana spate doar ating manerul,incepe sa se auda un zgomot ciudat,ca de frecare cu zgomot,zgomotul se aude si daca scuterul sta pe loc,cand eli berez manerul zgomotul nu se mai aude.Ai idee ce ar putea fi?
    Multam fain oricum!

    1. hmm, nu stiu ce sa zic. Si eu am tot kymco si cand actionez franza de pe spate, chiar si pe loc, motorul reduce automat turatia. Singura explicatie pe care am gasit-o este ca CDI-ul vede ca s-a tras frana si modifica ceva timpi pe la aprindere astfel incat motorul sa incetineasca. Cateodata am cutia de viteze in neutru, pornesc motorul si imediat se tureaza asa tare ca nu mai pot cupla a I-a ca sa plec de pe loc (turatia e asa mare ca se cupleaza ambreiajul). Atunci trag de frana, scade turatia si pot baga a I-a.

      Ma gandesc ca tot asa ceva ai si tu, dar mecanic. Ceva frana pe motor astfel incat atunci cand tragi frana sa forteze si motorul sa incetineasca. Cauta sa vezi unde merge cablul de frana, merge doar la saboti sau mai merge si prin alte parti. Unde anume se aude zgomotul? Motorul reduce turatia cand tragi de frana?

  3. salut am si eu un kimco agiliti 50cc problema la el este ca al pornesc pleaca dupa loc bine dar cand aproape sa urce la 50 km h se dezaccelereaza cu toate ca eu tin aceleratia an acelasi pozitie si scade viteza am verificat carburatorul nu are apa an el clopotul la ambreiaj nu prezinta decalire nu e praf de curea anauntru pe pereti fitru de benzina l am curatat dar aceleasi problema persista nu trage mai mult de 50 km h daca trece se dezaccelereaza pina cind se opreste scuterul motorul functioneaza nu moare

  4. salut am si eu un kimco agiliti 50cc problema la el este ca al pornesc pleaca dupa loc bine dar cand aproape sa urce la 50 km h se dezaccelereaza cu toate ca eu tin aceleratia an acelasi pozitie si scade viteza am verificat carburatorul nu are apa an el clopotul la ambreiaj nu prezinta decalire nu e praf de curea anauntru pe pereti fitru de benzina l am curatat dar aceleasi problema persista nu trage mai mult de 50 km h daca trece se dezaccelereaza pina cind se opreste scuterul motorul functioneaza nu moare scuteru are 13596km reali la am luat nou din magazin

    1. salut! nu stiu ce sa zic. Se pare ca are probleme cand e acceleratia deschisa mai tare. Poate s-a infundat carburatorul (jigloarele). Il poti da jos si sa-l desfunzi cu un spray special (este de cumparat). Ai grija la jigloare, ca daca le dai jos, dupa aceea trebuie sa le pui inapoi la fel cum au fost (trebuie sa numeri de cate ori sunt infiletate in carburator).

  5. nu scoate fum deloc problema am anceput sa o am de luna trecuta acum merg cu masina astept o andrumare ca sa nu fac alte prostii si sa al stric mai rau

  6. Buna ziua. Am un Yamaha booster mbk de 49, variator polini (clasic) montat recent. Dupa ce l-am montat, scuterul avea un demaraj perfect, dar si viteza (cam 70). Fara sa umblu la absolut nimic, acum insa demarajul la plecare si-l pastreaza dar scurt, adica dau acceleratie maxima si pleaca cu demaraj ok, dar imediat dupa se inmoaie adica scade turatia, si urca foarte lent in ture si greu, asta FARA sa umblu la acceleratie, o tin constant de la pornire. Am observat ca se comporta asa doar dupa ce se incalzeste motorul la temperatura lui de functionare. Cand il pornesc dimineata si plec direct chiar si fara soc merge perfect ca la inceput….odata cu cresterea temperaturii apare problema…
    Multumesc anticipat, o zi buna.

      1. Am desfacut capacul de la transmisie, am examinat cureaua si am observat ca este pusa in sens invers sagetilor marcate pe ea, plus ca este tocita doar pe margini cu vreo 2 mm (in latime). trebuie schimbata, nu?

  7. Salut, sunt cel cu Yamaha booster mbk de 49, cureaua nu am apucat sa o schimb inca, dar am mai observat ca daca sunt in frana de motor sau chiar si pe loc, si vreau sa accelerez un pic (sa ciupesc acceleratia) se ineaca un pic, daca accelerez dintr-o data mult nu se ineaca…. mentionez ca am toba sport (normala nu am gasit), si filtru de aer nou obisnuit (nu sport). Cam care ar fi problema?

  8. buna ziua. As vrea sa stiu cam care este diferenta intre 2 tipuri de variatoare si anume, unul cu diametrul bucsei de aproximativ 21mm (sau gaura din mijlocul variatorului unde intra bucsa respectiva), si alt tip cu bucsa mai mica in diametru, nu stiu exact cat ca valoare. As vrea sa stiu insa care ar fi diferenta….este mai bun la demaraj sau viteza unul decat celalalt? Multumesc anticipat.

  9. salut…am un scuter de 50 si am pus la variator role de 5.5 grame. initial aveam de 6.5, dar tragea tare greu. Contraarcul de la ambreiaj este rosu, iar cele mici sunt albe. Este ok? Ce schimbari voi avea daca as pune un contraarc mai moale? Multumesc

  10. Salut , am un piaggio zip din 2003 50 cc , dimineata trage bine si dupa ce se incalzeste pleaca cam greu de pe loc fata de cum pleaca dimineata si cand merg cu el daca vreau sa-i dau blana parca nu trage de loc la viteza .

    1. se încălzește pentru că nu îi merge destulă benzină. Ori s-a înfundat filtrul, ori îi dai mai multă benzină din carburator.

    2. Salut aceeasi problema o am si eu la un scuter peda speedfire cand se incalzeste trage greu isi ia in timp turatii si se incinge toba foarte repede de sfaraie merg cu el 2 km il las la relati il accelerez pleaca foarte greu aproape deloc i-am schimbat si setu motor degeaba tot la fel face

  11. Alta problema .. numai porneste , dau la pedala , da sa porneasca si nu porneste , daca acceleres mai tare tuseste . Ce poate sa aiba ? Mersi.

  12. Am un scuter Dynamic Frist-Bike si am o problema. L-am pornit, l-am lasat la relanti sa incalzeasca putin motorul, iar cand am accelerat sa plec sa auzit ca o bubuitura in capacul de la transmis si sa oprit motorul si nici ca a mai pornit! Initial am zis ca sa rupt cureaua, cand am desfacut capacul surpriza cureaua nu avea nimc insa era slaba la maxim, am intins-o, iar acum cand dau la peda sau la automat sa porneasca nu porneste deloc. de la ce poate sa fie ? nici rateuri de pornire nu da. Se duce pedaua in gol…
    P.S: Compresie la motor am, si motorul este intr.o stare perfecta !! 🙂

    1. cum ai intins cureaua? cureaua aia nu se poate intinde. Trebuie sa desfaci iar variatorul. Daca merge pedala in gol inseamna ca nu ai montat corect capacul la variator, bendixul etc.

  13. Salut! Am un peugeot jetforce c-tech am o problema cu el cand plec de pe loc cu el pana la 15-20 km/h pleaca incet si trepideaza nu prea are putere dupaia trage de rupe si urca pana la 90 km/h mentionez iam schimbat cu un set polini varioator role curea si arcul si iam pus o toba sport stage 6. Si in plus de asta dimineata daca ii un pic mai racoare afara imi porneste greu numai stiu ce sai fac

      1. problema cu pornitul la rece se datoreaza socului electronic.insa trebuie samai tii cont de un lucru iarna se regleaza aerul,mai exact se mai inchide putin.

  14. salut.am si eu un gilera runner in 2 timpi.prima problema este cu toba,se aude prea tare ca un barait asa ca si cum ar fi sparta dar nare nicio gaura.a doua problema este la curea.de exemplu daca scot capacu cureaua nu sta intinsa, sta larga adik atinge si sus si jos.plus k eu am scos cureaua afara fara sa desfac variatoru,am tras de ea si a iesit.Sa fie o dimensiune prea mare?

      1. Pai cand am desfacut toba ca sa scot roata s-ai fac pana.nu avea nici o garnitura intre motor si toba era ca un „can” asa intra fix acolo.

          1. in fine o sa cumpar o garnitura sa vedem.zimi si mie daca e nevoie sa schimb uleiu de la transmisie.k nu gasesc busonu de scurgere.sti unde ar putea fi?

  15. salut.
    am si eu un atv si nu reusesc sa dau jos fulia (poza 2 de la tine de aici ) sa pot sa pun cureaua pe ax ul motorului. se invarte cu totul ,unde pot tine contra ?daca nu ma intelegi despre ce vorbesc ,uite facebook ul meu sa ti dau acolo poza si mai multe daca vrei sa ma ajuti .te salut https://www.facebook.com/sig.bogdan.5

    1. sunt mai multe soluții: ciocan de impact electric sau pneumatic sau o sculă specială cu care se poate bloca semi-fulia cu zimți (vezi aici).

      Eu am folosit un cornier pe care l-am blocat cu un capăt în zimții ăia și cu celălalt în șasiul atv-ului. Dacă nu a mai fost desfăcut, o să te chinui un pic.

  16. Salut .Am aprilia Scarabeo 101CM3, si am cumparat role de 4 gr pentru variator e ok sa le pun? si mai am tot noi de 6,5 gr.Eu as dori demaraj puternic dar si fuga. cum as putea sa le impac pe amandoua.Mersi

  17. Din cate am inteles de la tine cele usoare sunt pentru demaraj dar nu pentru viteza mai mare.si cele grele viteza mai mare dar demaraj mai mic. am inteles bine.?

  18. Buna ziua
    Am un peugeot speedfight 1,de 50cc pe aer cumparat second.
    Problema care o face,este ca numai la o turatie mare pleaca si atunci dintro data cu viteza foarte mare.Il turez nu se misca de pe loc daca turez destul de tare pleaca dintro data tare.
    Va rog sa-mi spuneti ce este de vina.
    Multumesc

    1. as zice ca 3 ar fi mai bine decat 2 dar din ce am vazut ambreiajul prinde suficient de bine. De obicei aluneca cureaua, nu trage motorul etc.

  19. Salut. Pentru un scuter yamaha mbk de 49, as vrea sa ii schimb arcul central de la ambreiaj, dupa ce se incalzeste mi se pare ca intra prea repede in treapta a 2-a si abia trage. Ma gandeam sa ii pun cel mai puternic arc, dar care este culoarea care reprezinta arcul cel mai puternic? Mersi anticipat.

  20. Salut , felicitari pt. articol e foarte detaliat si bine facut. Am si eu o intrebare , cum iti dai seama cand trebuie schimbat setul ? Spre exemplu la scuterul meu de 80 am obs. ca dimineata la prima ponire a inceput sa nu aibe putere cand il turez (cam primele 3-4 min.) si se aude un pic ciudat… sa fie asta un semn ?

    1. Salut si mersi de aprecieri. Nu stiu care ar fi semnele dar practic il schimbi cand nu mai merge. La inceput porneste mai greu, dupa un timp nu mai porneste deloc.

  21. Salut ,am un piaggio zip am schimbat kitul complet si nu trage prea bine ce pot sa ai fac sa meargă mai tare.mulțumesc.

  22. Am un scuter chinezesc python de 50cc am schimbat consumabilele are 9000km porneste super.azi este primul drum facut mai lung.intr-un timp se auzea ceva nasol.am oprit m-am uitat putin dar nimic.cand am pornit sa plec acceleram si nu mai pleca de pe loc.pana la urma a luat-o greu si am continuat drumul.iar in panta urca cu 15km greu.sa fie oare ambreiajul????

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.