Probleme directie ATV axa simpla spate

Daca aveti probleme cu directia la atv si atv-ul are tractiune pe spate iar rotile sunt pe acelasi ax (fara diferential), verificati si presiunea rotilor din spate. 

Dupa ce roata din stanga a inceput sa scape aer, atv-ul tragea foarte tare stanga. Scazand presiunea din roata si diametrul rotii s-a micsorat putin. Roata din stanga era mai mica decat roata din dreapta. Cand motorul invartea o data axul din spate, roata din stanga inainta mai putin decat roata din dreapta (diametrul fiind mai mic si circumferinta era mai mica), ceea ce insemna ca rotile din spate impingeau atv-ul spre stanga. Asta se simtea cel mai bine pe asfalt drept, unde ambele roti aveau aderenta foarte buna si cu greutate mare pe spate. Cum nici una din rotile din spate nu ceda, fata atv-ului era impinsa spre stanga.

Am rezolvat problemele cu directia bagand spuma pentru pana in roata care scapa aer si umfland rotile la presiuni egale. La astfel de atv-uri presiunea din rotile din spate poate fi mai importanta decat unghiul de fuga la rotile din fata sau lungimea amortizoarelor din fata.

 

Ce sa mai verificati?

In manualul de service mai spunea sa reglezi unghiul de fuga la rotile din fata si sa masori lungimea amortizoarelor din fata.

Unghiul de fuga se regleaza astfel incat rotile din fata (fara tractiune) sa fie usor inchise sau paralele. Pentru a vedea daca sunt paralele masurati distanta de la o janta la alta, in partea din fata a rotii si in partea din spate. Daca distantele sunt egale, rotile sunt paralele. Pentru a fi usor inchise, distanta din fata sa fie cu 1-2 mm mai mica decat cea din spate. Rotile din fata fiind impinse, ele preiau orice joc din componentele directiei si se deschid usor in mers, ajungand paralele.

  fata       fata
 /---      |---|
   |          |
   |          |
 |---|      |---|
 spate      spate

inchise   paralele

Lungimea amortizoarelor din fata. Demontati amortizoarele si comparati-le lungimile. Ar trebui sa fie egale. Un amortizor mai lung decat celalalt sau mai tare poate face atv-ul sa traga intr-o parte. Roata cu amortizorul mai lung va atinge asfaltul prima dupa ce rotile au sarit peste denivelari, si va impinge fata in directia opusa. Ca sa nu se intample asta si daca nu doriti sa schimbati amortizoarele, reglati unghiul de fuga astfel incat rotile din fata sa fie paralele intre ele.

 

Sfaturile din acest articol sunt valabile pentru atv-urile cu tractiune doar pe spate si fara diferential pe spate (rotile din spate sunt pe acelasi ax).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.